Nu terug te kijken: Webinar 'Samen op weg naar een toekomstbestendige POH-GGZ'
26 november 2024
Bekijk blogbericht
In de wereld van de geestelijke gezondheidszorg ben jij, als praktijkondersteuner GGZ (POH-GGZ), een belangrijke schakel. Samen met de huisarts ben je verantwoordelijk voor het uitstippelen van de beste zorgpaden voor jouw patiënten. Maar wat gebeurt er als de informatieoverdracht niet helemaal soepel verloopt?
Een volledige verwijzing, oftewel een goede informatieoverdracht, is (helaas) niet altijd vanzelfsprekend. Dit kan nadelige gevolgen hebben voor alle betrokken partijen. Allereerst kan de zorgaanbieder niet adequaat starten met de intake, wat vertraging en frustratie veroorzaakt. Daarnaast wordt de huisarts mogelijk geconfronteerd met vragen van de zorgaanbieder of krijgt hij de patiënt teruggestuurd, wat de efficiëntie van het zorgproces ondermijnt. Voor de patiënt betekent dit vaak een langere wachttijd voordat de behandeling daadwerkelijk van start kan gaan.
Als POH-GGZ heb jij met jouw kennis en expertise de hulpvraag geformuleerd en beredeneerd waarom jij denkt dat een specifiek aanbod daarbij noodzakelijk is. Een cruciaal en waardevol proces. Des te belangrijker is het dat deze informatie wordt overgedragen aan de professional die verder gaat met deze patiënt. Je doet jezelf tekort wanneer de informatie, voortkomend uit jouw werk, niet zorgvuldig wordt overgedragen. Andersom geldt namelijk dat des te waardevoller de informatie die wordt overgedragen, des te relevanter het is voor de ontvangende partij om deze informatie tot zich te nemen en in te zetten voor de best passende zorg voor de patiënt.
Binnen het team van Praktijksteun hebben we enkele tips verzameld die je kunnen helpen bij een goede overdracht:
Heb je nog een tip die we hieraan toe kunnen voegen? Laat het ons weten via . Alvast bedankt!
Alleen samen zorgen we ervoor dat de zorg blijft stromen.